^Нагору
logo
  
  
  
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

1895713
Сьогодні
Вчора
Цього тижня
Попередній тиждень
За весь час
228
2478
11793
25557
1895713

Ваш IP: 34.225.194.144
Сьогодні: 12-12-2019

МЕТОДИЧНА СКАРБНИЧКА

Психолого-педагогічний семінар-практикум з теми:
«Дівчатка та хлопчики: виховуємо по-різному»

Мета: підвищення професійної компетентності педагогів з гендерного виховання в умовах ЗДО.

Завдання:

  • Змоделювати професійну діяльність педагогів з використанням методів активного навчання;
  • Запропонувати педагогам практичні матеріали, що сприяють гендерному вихованню дошкільнят;
  • Доповнити теоретичну інформацію з проблем гендерного виховання.

Обладнання: мультимедійна установка, презентації, педагогічні ситуації, відеоролики, плакати, буклети, фішки.

Учасники: педагоги ЗДО.

Хід семінару-практикуму

1. Вступне слово

Доброго дня, шановні колеги! Сьогодні ми зібралися для того, щоб розглянути одне з важливих питань виховання з практичного і теоретичного аспектів. Відкрити особливості та показати з нової, незвичної сторони.

Ми б хотіли, щоб протягом цього часу ви не лише збагатилися інформаційно, а й вам було цікаво і пізнавально. Ви зблизилися зі своїми колегами і проникнулися ще більшою любовю до дітей!

2. Кросворд

А для того, щоб дізнатися тему нашої зустрічі ми пропонуємо вам кросворд, основу якого складають питання виховання та навчання підростаючого покоління.

1. Цілеспрямована пізнавальна діяльність людей з отримання знань, умінь та навичок або щодо їх вдосконалення (освіта)

2. Наука про цілеспрямовану і систематичну діяльність з формування людини  або про зміст, форми і методи виховання, освіту і навчання (педагогіка)

3. Оточуючий зовнішній соціальний світ (середовище)

4. Сукупність стійких, індивідуально психологічних особливостей, котрі формуються в процесі життєдіяльності людини (характер)

5. Біологічна відмінність між людьми (стать)

6. Коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід (компетентність)

 7. Процес засвоєння певної системи знань, норм і цінностей, які дозволяють бути повноправним членом суспільства (соціалізація)

8. Біологічно активні хімічні речовини, що виділяються ендокринними залозами (гормони)

9. Характерна риса, ознака, властивість кого або чого-небудь. (особливість)

10. Реакція живого організму (поведінка)

11. Риса, що відрізняє певний предмет, явище від іншого (відмінність)

12. Устрій, при якому всі члени суспільства володіють однаковим статусом (рівність)

13. Обмеження можливостей певної групи (дискримінація)

14. Пошук нових знань, вивчення чого-небудь (дослідження)

15. Поєднання, взаємопроникнення, утворення взаємозв’язків (інтеграція)

16. Набір характерних рис, що визначають притаманними чоловічому гендеру (маскулінність)

17. Комплекс особливостей, що розглядають як жіночі (фемінність)

Молодці. Чудово впоралися.

Отже, тема нашої зустрічі: «Гендерне виховання. Хлопчики і дівчатка: виховуємо по-різному». Давайте разом пригадаємо основи та розширимо власні знання з даної теми.

      3. Презентація

Слайд №1

Організація гендерного виховання у ЗДО.

Кожна дитина – це особливий і неповторний світ, і пізнати його може тільки той, хто може зрозуміти тривоги і сумніви малюків, їхні радощі та успіхи.

Слайд №2

Гендерне виховання - складова частина загального процесу виховної роботи  закладу дошкільної освіти та сім’ї, що забезпечує правильний статевий розвиток дітей, оволодіння нормами статевої поведінки й культури міжстатевих стосунків.

Мета гендерного виховання – особистісне становлення людини як представника певної статі; формування адекватного розуміння сутності моральних норм та установок у взаєминах між чоловіками й жінками (хлопчиками й дівчатками), потреби керуватися ними в усіх сферах та видах діяльності.

Слайд №3

Основними формами роботи з дітьми у цьому напрямі є:

v               організовані заняття – групові та індивідуальні;

v               етичні бесіди;

v               проблемні ситуації;

v               прогнозування життєво важливих ситуацій;

v               ігри;

v               ситуації спілкування з дітьми;

v               прогулянки, екскурсії;

v               театралізовані розваги;

v               самостійна діяльність дітей і інші.

Слайд №4

Завдання гендерного виховання:

v               виховувати у дітей стійкий інтерес і позитивне ставлення до себе як об’єкта пізнання;

v               поглиблювати знання про розподіл усіх людей на чоловіків та жінок, про зміст поняття «хлопчик», «дівчинка», сприяти статевій ідентифікації;

v               збагачувати знання про сім’ю, рід, сімейні реліквії, традиції;

v               ознайомлювати з розмаїттям соціальних ролей, їх особливостями.

Слайд №5

Методи і прийоми гендерного виховання:

v               Сюжетно-рольові ігри: «Сім'я», «День народження», «Зустріч гостей», «Лікарня», «Перукарня», «Ательє», «Магазин», «Водії», «Будівельники».

v               Бесіди з використанням ілюстрацій.

v               Читання художньої літератури (казки та оповідання з різними моделями поведінки).

v               Проблемні ситуації з етичним змістом.

v               Дидактичні ігри: «Ким бути?», «Хто чим любить займатися?, «Я росту», «Що спільного, чим відрізняються?», «Я хлопчик, тому, що...», «Одягни хлопчика, одягни дівчинку».

      Слайд №6

v               Для створення гендерно-виховного простору слід:

v               Доповнити зони самореалізації хлопчиків - дівчаток (наприклад, заохочення дівчаток до заняття спортом, а хлопчиків до самообслуговування);

v                Організація досвіду рівноправного співробітництва хлопчиків і дівчаток у спільній діяльності;

v               Зняття традиційних культурних заборон на емоційне самовираження хлопчиків, заохочення їх до вираження почуттів; створення у дівчаток досвіду заохочення і підвищення самооцінки;

v               Створення умов для тренування гендерної чутливості (через тренінгові вправи та ігри, театралізацію, обмін ролями).

Слайд №7

Щоб запобігти бідам і помилкам гендерного виховання, потрібно вже в ранньому віці  морально готувати хлопчиків і дівчаток бути чоловіком і дружиною, батьком і матір'ю своїх дітей.

«Перш за все дитині розтлумачувати питання кохання і дружби, відкривати те, що їй важко збагнути і поки ще не треба знати. Тому потрібно прищеплювати переконання: найдорожче в житті - це людина, найвища цінність – давати щастя іншій людині».

    В. Сухомлинський

4. Відео «Думка наймолодших»

Для того, щоб дізнатися що думають про це діти ми взяли інтерв’ю у наших малюків. Увага на екран.

(Перегляд відео)

З теорією ми впоралися, тепер перейдемо до практики.

5. Інтелектуально-розвивальна гра

Для початку нам потрібно поділитися на 2 команди: хлопчиків і дівчаток.

(педагоги обирають фішку, сідають у певну команду)

Команди сформовані! Вам будуть запропоновані різноманітні завдання. За кожне вдало виконане завдання ви отримуватимете ось таку картинку. А для чого вона – ви дізнаєтеся по завершенню.

Отож, розпочнемо!

1) Риси характеру.

Хлопчики і дівчатка відрізняються не лише зовнішністю, а й своєю поведінкою.

Отже, перше завдання: кожній команді потрібно написати риси характеру, що притаманні хлопчикам і дівчаткам, відповідно до команди.

Виграє та команда, яка назве  більше рис.

А тепер давайте разом напишемо головні риси для дівчаток і хлопчиків.

2) Діти-таланти

У наступному конкурсі спробуємо перевірити чи насправді стереотипи про характерні хоббі хлопчиків і дівчаток працюють у реальному житті.

Кожній команді буде запропоновано розповідь про дитину, а вам потрібно вгадати хлопчик це чи дівчинка. І на екрані ми побачимо цих дітей.

Виграють ті, хто вгадає більше.

1. Ця дитина ще з важкістю виговорює слово «Паралелограм», але вже знає, що це таке. У три роки захоплюється філософами Давньої Греції та Риму. Друг Архімеда та Піфагора.

– На Вашу думку, це хобі притаманне більш хлопчику чи дівчинці?

            (Юний трьохрічний математик та історик Ілля Гижиця).

2. Талановита дитина, у 2 роки та 3 місяці переможець «Україна має талант». Запросто може розпізнати прапор будь-якої країни, її столицю та визначні пам’ятки.

Це хобі притаманне кому, хлопчику чи дівчинці?

   (Арінка Шугалевич)

3. Без 5 хвилин наймолодша дитина шахматист. Вона займається цим хобі з 2 років. І консультується із видатними гросмейстерами.

Хто це ? (хлопчик чи дівчинка)

   (Михайло Осипов).

4. У свої 5 років – ця дитина виговорює словосполучення «магнітно-резонансна томографія» і не тільки виговорює, але у цих знімках експерт.

     – Чиє це хобі?

(Мілана Романенко)

5. Цю дитину не просто поважають, нею захоплюються. Вона з легкістю підкорює бруси, та займається воркаутом.

– Хто це?

       (Ніколь Князева).

6. Юна дитина-гіпнотизер хвостатих і пернатих. Яка одним поглядом може приспати будь-яку тварину.

Хлопчику чи дівчинці це притаманно?

     (Степан Трипутій).

7. Цій дитині не страшно гуляти вечірніми вулицями міста. Чемпіон України по самбо, чемпіон світу по кемпо-карате.

- Хто це?

            (Семирічна Ксенія Кирильчук).

3) Проблемні ситуації

Ми добре попрацювали над теорією, а тепер пропонуємо вам поміркувати на ситуаціями, з якими ми можемо зіштовхнутися безпосередньо під час роботи.

Кожна команда отримує по 2 проблемні ситуації, і має 5-7 хв. на її обмірковування. По закінченню, попросимо учасника команди представити варіант вирішення.

Ситуація 1.

Дівчинка Таня ( 5 років) на всіх заняттях показує хороші результати, старанно виконує доручення. Але складними для неї є логічні задачі й завдання, які потребують самостійного розв’язання. Відповідаючи, вона дивиться на вихователя, чекає слів і жестів підтримки.

Варіант відповіді.

Разом із дівчинкою потрібно розбирати алгоритми виконання завдання, пояснювати їй, що і як треба зробити. Поступово підводити до пошуку власних розв’язків, нових нетипових завдань, навчити діяти самостійно. Підбадьорювати, схвалювати її дії. Під час індивідуальної ігрової діяльності давати можливість вправлятися в розв’язанні логічних завдань.

Ситуація 2.

Хлопчик Микола (6 років) багато фантазує, любить самостійно грати в настільні ігри. На заняттях неуважний, припускається помилок, швидко втрачає інтерес і починає розмовляти з іншими хлопцями.

Варіант відповіді:

Даючи завдання цьому хлопчику, слід вносити в них елемент пошуку, що потребує кмітливості. Не потрібно заздалегідь розповідати і показувати, що і як робити. Варто підштовхнути хлопчика до того, щоб він сам відкрив принципи розв’язання, нехай навіть наробивши помилок. Під час пояснення, розповіді, використовувати показ, наочність, ігрові прийоми тощо.

Ситуація 3

Дівчинка  Оленка (3 роки) під час адаптації до дитячого садка майже не плакала. Виконує всі доручення. На будь-які слова вихователя реагує тривожно, намагається зробити все швидко, на заняттях сидить тихо, активності не проявляє. У кінці дня або сидить на стільчику, або лежить на килимку, нічим не займаючись.

Варіант відповіді:

Для формування у дівчинки відчуття безпеки слід проводити роботу, спрямовану на ознайомлення з груповим приміщенням, залучати спочатку до спокійних ігор із підгрупою дітей, потім до рухливих. Для зниження рівня тривожності пропонувати малювання, ігри з піском, ліплення. Підтримувати прояви активності.

Ситуація 4.

Хлопчик Саша (4 роки) тендітний, боязкий, але ніколи не плаче. Буває, що б’ється з хлопцями, але сам бійку не ініціює. Коли боляче – стримується, не жаліється, сміється над хлопчиками, які плачуть. Але нещодавно почав гризти нігті, у нього з’явився нервовий тик.

Варіант відповіді:

Із хлопчиком слід проводити роботу з розвитку емоційної сфери: навчати розуміти емоції інших людей та свої, дозволяти проявляти будь-які емоції у соціально прийнятній формі тощо. Для зниження тривожності використовувати малювання, театралізовану діяльність, даючи хлопчикові проявляти в ролях стримувані емоції. Підтримувати прояви співчуття.

         4) Самонавіювання

Ви чудово попрацювали. Для зняття напруги та розслаблення пропонуємо трішки релаксації.

Уважно слухайте та виконуйте!

Сядьте зручно, закрийте очі, покладіть руки на коліна. Ваше тіло відчуває розслаблення. Приємне тепло торкається спини, рук, та ніг. Ви – спокійні, ви – задоволені. Перед очима групова кімната. Дівчата граються в доньки-матері. Хтось накриває на стіл, хтось готує їжу, хтось прасує речі, а хтось вкладає ляльок спати. Ви спокійні за дівчаток. Ви знаєте, що навчили їх бути добрими господинями, люблячими мамами, справжніми жінками. Ваші дівчатка співчутливі, скромні та розумні. Ви спокійні за них.

В іншому куточку бавляться хлопчики. Як справжні чоловіки вони мудро виконують свою роботу. Чиїсь маленькі, але працьовиті руки будують дорогу. Поруч ремонтується фен. А трохи далі – решта хлопців рятують зоопарк від пожежі. Кожен з них – справжній чоловік ­ сильний не лише тілом, але й духом. Майбутній захисник Батьківщини, люблячий син, чоловік і батько. Ви спокійні за своїх хлопчиків. Ви відчуваєте дихання успіху­ – вашого успіху, почуття радості, впевненості і сили. А тепер відкрийте очі, посміхніться один до одного.

З новими силами та гарним настроєм перейдемо до нового завдання.

5) Розвивальне середовище

Для того, щоб виховувати дітей по-різному потрібно організувати  правильно осередки розвивального середовища.

Для кожної команди ми підготували набір картинок та полотно, де потрібно створити уявне розвивальне середовище.

Команда дівчаток створює розвивальне середовище для дівчаток, а команда хлопчиків відповідно для хлопчиків.

Після завершення презентуємо свої доробки.

6) Фізкультхвилинка

Молодці, ви вправно виконували всі завдання, і тепер нам усім слід трішки відпочити. А найкращий відпочинок – це, звичайно, танці! Так-так, ми будемо танцювати. Але не просто, а так як і виконували завдання – командами.

Увага, приготуйтеся, коли звучить ніжна, жіночна мелодія, команда дівчаток дає волю емоціям і виконує жіночий танок, коли мелодія змінюється – настав час чоловічого танцю.

(Вмикається музика, учасники заходу рухаються під відповідні мелодії).

         6. Підсумки

Танці були на вищому рівні!А тепер давайте про серйозне. Протягом всього часу ви отримували бали за виконані завдання. Ці бали нами ретельно підраховувались, і настав час оголосити переможців.

Обидві команди старались, виконуючи завдання. Ми оцінили ваші знання та практичні вміння, потішились вашим почуттям гумору та вмінням вчасно забувати про буденність.

Отож, перемагає дружба! Адже успіх роботи  будь-якого колективу залежить від єдності та дружніх відносин між колегами.

Ми сподіваємось, що зустріч, яка відбулась, залишиться в пам’яті, не лише як хороші посиденьки, але і як корисний методичний захід.

7. Буклет

Тому, ми пропонуємо вам ці пам’ятки,  які можливо стануть в пригоді під час роботи з дітьми.  Вони містять коротку інформацію щодо особливостей виховання хлопчиків та дівчаток, основні завдання гендерного виховання, та поради щодо організації спілкування як з хлопчиками, так і з дівчатками.

8. Відкритий мікрофон

А тепер, хотілося б почути від вас декілька слів щодо сьогоднішньої зустрічі. Що вам запам’яталося, що сподобалось, яку корисну інформацію ви отримали?

(По черзі мікрофон переходить до кожного з учасників.)

      9. Колективна робота

Дякуємо вам, за вашу активність. Нам приємно було провести цей час з вами.

Для того, щоб цей методичний захід краще нам запам’ятався, ми пропонуємо вам створити спільну картину нашого закладу дошкільної освіти.

Перед вами будинок – це ЗДО №32. Але, як і будь-який інший садок, без діток – це просто будівля. Тому давайте разом засвітимо світло у наших віконечках (прикріплення картинок, які отримували за завдання). Нехай це світло осяє, не лише садочок, а й наші серця. Щоб ми з любов’ю і трепетом виконували свою роботу, пам’ятаючи що від якості нашої діяльності залежить якість нашого життя у майбутньому!

Copyright © 2013. ЗДО №32 Рівне Rights Reserved.