^Нагору
logo
  
  
  
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

859991
Сьогодні
Вчора
Цього тижня
Попередній тиждень
За весь час
1773
2755
4528
98266
859991

Ваш IP: 54.224.108.85
Сьогодні: 28-05-2018

МЕТОДИЧНА СКАРБНИЧКА

«Щоб зростали діти працьовиті»

Семінар-практикум для вихователів

Мета: привернути увагу вихователів до важливості трудового виховання дошкільників. Залучити їх до активної участі у справі виховання в дітей поваги до праці та потреби трудитися. Пригадати педагогічні прийоми та форми роботи, створити можливість для застосування їхніх психолого-педагогічних знань на практиці.

Хід семінару

І. Вступ

Ведуча. Вітаю вас, шановні вихователі, на нашому семінарі, який має назву «Щоб зростали діти працьовиті». На даний час  досить актуальним є питання трудового виховання дітей, тому пропонуємо сьогодні про це поговорити. До нас завітала осінь. Чудові осінні квіти тішать око своїми барвами на клумбах. Давайте і ми створимо свою прекрасну клумбу, на якій висадимо квіти наших сподівань та очікувань від сьогоднішнього семінару. (Клумба «Сподівань»)
Ведуча. Всі ми хочемо, щоб діти зростали працьовиті. Та вони не можуть стати такими, без нашої допомоги. Що ж ми можемо зробити для цього та чим їм допомогти?  А зараз до вашої уваги міні-доповідь на тему : «Основи трудового виховання».      

ІІ. Теоретичний блок.

Міні-доповідь «Основи трудового виховання».

У класичній педагогіці  праця – один з важливих засобів виховання особистості, формування таких базових якостей, як самостійність, відповідальність, ініціативність.

Видатний педагог А.С.Макаренко розробив систему трудового виховання в сім’ї, в основі якої лежить ідея про важливість участі дитини в господарських справах. У праці виховуються чесність,  дбайливість, почуття колективізму; дитина привчається зважати на інтереси та потреби інших людей. Праця розвиває відповідальність, уміння розподіляти свій час і планувати свою роботу; привчає поважати буденну, хоч не завжди цікаву, але необхідну домашню роботу, цінувати й поважати працю старших.

Інший класик В.О.Сухомлинський, визначив принцип трудового виховання дітей, що мають стати обов’язковими правилами в кожній родині.

У сучасній системі дошкільної освіти організована трудова діяльність дошкільнят не втратила своєї виховної цінності. За правильної організації роботи діти 5-6 років здатні чітко виконувати доручення, проявляти власну ініціативу, брати участь у спільній праці, дотримуватися елементарної культури діяльності. У цьому віці одне з головних завдань – навчити дітей доводити справу до кінця. Для цього необхідно:

  • заохочувати малюків до самостійного визначення мети праці;

  • допомагати планувати послідовність трудових дій;

  • привчати до виконання дій у визначеній послідовності;

  • виховувати прагнення допомагати іншим у досягненні мети;

  • сприяти виробленню вміння спілкуватися та взаємодіяти в ході колективної трудової діяльності, звички прибирати робоче місце після закінчення занять та ігор, дбайливо ставитися до предметів, матеріалів і засобів праці;

  • стимулювати прагнення дітей до якісного виконання елементарних трудових дій.

Коли діти усвідомлюють свої обов’язки і набувають практичного досвіду, в них виникає впевненість у своїх силах та можливостях, готовність працювати. Вони охоче виконують свої обов’язки, допомагають молодшим братикам і сестричкам, бережно ставляться до продуктів праці інших людей.

Праця дітей у межах їхньої предметно-практичної діяльності тісно пов’язана з грою: виникає з гри. Мотивується ігровими задумами, спершу зосереджується на процесі як низці цікавих ігрових дій, а вже згодом – на результаті.

Визначені у Базовому компоненті дошкільної освіти орієнтири формування предметно-практичної компетенції досягаються планомірною реалізацією освітніх завдань щодо розвитку, виховання, навчання дітей та змістового наповнення їхньої праці, окреслених чинними програмами.

Насамперед важливо вчасно й систематично залучати вихованців до таких видів праці: самообслуговування, господарсько-побутової, у природі, ручної (художньої) .

Традиційними у дошкільному у дошкільному навчальному закладі є такі форми організації праці дітей: доручення, чергування, колективна праця.

Систематичне залучення дітей дошкільного віку до різних видів і форм організації посильної праці у домірних віку межах їхньої предметно-практичної діяльності сприяє створенню у них «враження серйозної праці, без якої життя людини не може бути ні гідним, ні щасливим» (К.Ушинський).
  Ведуча. Ось ми з вами пригадали набуті раніше знання, а тепер давайте проведемо з вами невеличку інтелектуальну гру.

Інтелектуальна гра «Народна мудрість»

Ведуча називає початок народного прислів’я чи приказки, в вихователі продовжують.

  • Де вмілі руки і охота, там…(швидко робиться робота).

  • Працьовита, як… (мурашка).

  • Хто багато робить, той… (багато вміє).

  • Землю сонце прикрашає, а… (людину праця).

  • Бджола мала, … (а й та працьовита).

  • Добрий початок – …(половина діла).

  • Умілому всяка робота…(легка).

  • Силою не хвались, краще … (трудись).

  • Добре у світі жити тому, хто… (працьовитий).

  • Хочеш їсти калачі – …(не сиди на печі).

  • На дерево дивись, як родить, а на людину – …(як робить).

  • Праця людину годує, а …(лінь марнує).

  • Від дощу земля зеленіє – від …(праці народ багатіє).

  • Що людина робить постійно навіть не помічаючи цього? (Дихає)

Ведуча.  Ми з вами трішки відволіклися, а зараз давайте пригадаємо  та розглянемо детальніше форми та види дитячої праці .

 

Види дитячої праці

Самообслуговування

Самообслуговування – діяльність,спрямована на задоволення повсякденних особистих потреб, пов’язаних з життєвою необхідністю догляду за тілом, одягом, взуттям тощо.

У процесі самообслуговування дитина активно засвоює потрібні навички, знання про власне тіло, предмети особистої гігієни, гігієнічні процедури, набуває практичного досвіду.

Елементами самообслуговування діти починають оволодівати з раннього віку , коли малюк намагається сам умитися, вдягтися, поїсти тощо.

З віком складність дій, як і вимоги до якості виконання, зростають. За дітьми поступово закріплюються обов’язки із самообслуговування, які дають можливість відчути своє дорослішання, сприяють виробленню необхідної для майбутнього шкільного життя звички до трудових зусиль, підвищують відповідальність.

Господарсько-побутова праця

Господарсько-побутова праця спрямована на дотримання чистоти і порядку в приміщенні, на ділянці, допомогу дорослим при організації побутових процесів. Вона пронизує повсякденне буття дітей у дошкільному закладі і вдома.

У господарсько-побутовій праці є значні резерви для виховання в дітей бережливого, ощадливого ставлення до речей, прагнення їх раціонально використовувати за призначенням, здатності помічати безлад і готовності його усунути.

Молодші дошкільники набувають початкових уявлень про господарсько-побутову працю дорослих удома і в дошкільному закладі.

Старші дошкільники, прагнучи до самостійності й активності, демонструють не тільки більше впевненості у своїх силах під час самообслуговування, а й готовність включатись на рівних з дорослими у нескладну господарсько-побутову працю: сервірування столу, складання й миття іграшок, чайного посуду, прання лялькового одягу, дрібних дитячих речей, підмітання, чищення килимка пилососом тощо.

Праця в природі

Праця в природі передбачає трудову діяльність, пов’язану з об’єктами природи, на городі, у квітнику, в садку, куточку живої природи: догляд за рослинами та тваринами , обробку грунту, прибирання земельної ділянки тощо. Праця в природі має конкретну і зрозумілу мету – виростити овочі, квіти, ягоди, підгодувати пташок.

Упродовж дошкільного віку вихователь поступово залучає дітей до праці в природі. Молодші дошкільники вже здатні виконувати нескладні трудові дії: збирати осіннє листя на ділянці, протирати листя кімнатних рослин, поливати їх, підгодовувати птахів тощо. З часом діти, наслідуючи дії дорослих , навчаються діяти самостійніше й у старшому дошкільному віці здатні виконувати складніші види роботи: висівати насіння овочів, декоративних квітів, саджати коренеплоди тощо.

Ручна (художня) праця

Ручна (художня) праця – цікавий вид праці, пов'язаний з виготовленням виробів з різноманітних матеріалів, при цьому використовуються різні техніки роботи з матеріалами, за основу може братися сучасне і народне декоративно-ужиткове мистецтво. В процесі ручної праці діти привчаються проявляти емпатію, доброзичливість, безкорисливість у стосунках із соціумом, бажання зробити приємне знайомим і незнайомим, діставати задоволення від рукотворної краси.

Оскільки ручна праця потребує від виконавця достатніх умінь і навичок роботи з деякими інструментами, технічними приладами і пристроями, певних знань про властивості матеріалів, належного рівня розвитку довільної уваги, пам’яті, мислення, уяви, фізичних і вольових якостей, цей вид праці посідає повноцінне місце  у бутті старших дошкільників, а у роботі з молодшими застосовується фрагментарно, з опорою на обмежений діапазон можливостей дітей.

 

Форми організації праці дітей

Доручення

Доручення – найпоширеніша форма участі дітей у посильній трудовій діяльності. Сутність його в тому, що на дитину покладається конкретне завдання, яке вона має виконати сама або з кимось із своїх ровесників чи з дорослими. Доручення практикуються на кожному віковому етапі в усіх видах праці.

Упродовж дня можна пропонувати вихованцям різноманітні за складністю, тривалістю виконання доручення, які різнитимуться й за змістом, відповідно до різних видів дитячої праці, пов’язаних з іграми, організацією занять і побутових процесів, виконанням прохань дорослих або інших дітей.

Для молодших дошкільнят доручення мають епізодичний, короткотривалий характер, нескладні за змістом, зорієнтовані на близький результат у звичній, зрозумілій ситуації повсякденного буття.

Старші дошкільники повніше усвідомлюють значущість праці, сприймають її як корисну, необхідну, важливу справу, проявляють зацікавленість в її успішному виконанні. Дітям 5-6 років даються складніші доручення, які можуть бути пов’язані з проханням або зверненням до інших людей

Чергування

Чергування – складніша форма організації праці, порівняно з дорученням. Воно полягає в систематичному виконанні дитиною трудових обов’язків упродовж певного часу.

Діти раннього і молодшого дошкільного віку, зазвичай, беруть участь у підготовці матеріалів до занять, допомагають вихователеві у догляді за кімнатними рослинами тощо.

Як форма організації дитячої праці чергування запроваджуються з 5-го року життя. Вихованці поетапно навчаються виконувати традиційні обов’язки чергових по їдальні, на заняттях, у куточку природи.

Колективна праця

Колективна праця – важливий засіб формування у дітей колективістських взаємин через залучення до спільної роботи. Участь у колективній праці допомагає зрозуміти необхідність дотримання загальноприйнятих норм і правил взаємодії, формує націленість на успіх загальної справи, готовність підпорядковувати особисті бажання, наміри колективним цілям, допомагати іншим й звертатися по допомогу в разі потреби, задовольняє прагнення дитини до самовиявлення, самореалізації, самоствердження.

Колективна праця планується й організовується зі старшими дошкільниками  1-2 рази на тиждень. Діти можуть разом прибирати приміщення групи, куточок живої природи, книжковий, ігровий, фізкультурні осередки, майданчик. Особливо приваблює дошкільнят спільна з дорослими праця, яка дає особливу нагоду відчути себе рівними зі старшими, продемонструвати власну спроможність та значущість як свідчення дорослішання.


Рухлива гра  «Що каже мама» (на увагу)

Всі стають у коло і слухають вказівки ведучої, якщо погоджуються з нею, то показують рухами, що виконують цей процес, якщо ні, то стоять рівно.

Ведуча. Мама каже: сій пшеницю. (Всі рухами показують, що сіють).

Ведуча. Мама каже: рви бур’ян. (Всі показують, що рвуть) і т.д.

(міси тісто, печи хліб, кидайся хлібом, пригощай гостей і ін.). Підсумок.

 

Ведуча. Трудове виховання дітей обов’язково має відбуватися у тісній співпраці з батьками. Тож складемо модель співпраці з батьками.

Ведуча.  Кожна осінь приносить нам результат праці, щирі сподівання на позитивні зміни. Ми сподіваємося, що ваші очікування від семінару справдилися. Тому пропоную прикрасити нашу квітчасту осінню клумбу квітами справджених очікувань. Дякуємо за увагу.

Copyright © 2013. ДнЗ №32 Рівне Rights Reserved.