Використання різних видів дихання
під час проведення дихальної гімнастики
Шестирічна дитина в перші місяці навчання в школі зазнає серйозних фізичних і психічних навантажень. Тож готувати її до нових умов життя треба заздалегідь. Неабияке значення при цьому має фізична підготовка дошкільняти, важливим аспектом якої є вміння регулювати своє дихання.
Дихання – процес мимовільний, але на відмінно від інших життєво важливих процесів, що відбуваються у людському організмі, його можна регулювати. Вчені вважають, що дихання своєрідний ключ до прихованого життя тіла, що безпосередньо пов’язане з розумовою працездатністю людини та її емоційним станом.
Керувати диханням не важко – треба лише навчитися виконувати спеціальні дихальні вправи. Дихальні вправи примушують працювати більшу частину легень, тим самим збільшуючи кількість кисню, що надходить у кров, а отже – запобігають розумовій та фізичній втомі. Регулярне виконання таких вправ сприяє зміцненню м’язів живота, грудної клітки, поліпшенню перистальтики, кровообігу, серцевої діяльності тощо. Крім того, під час активних дихальних рухів працює діафрагма – один з наймогутніших м’язів організму людини. Ритмічно здійснюючись і опускаючись у глиб черевної порожнини, вона масажує печінку, кишковик, шлунок, а відтак позитивно впливає на них.
Передусім треба навчити дитину правильно виконувати вдих і видих під час рухів: вдих робиться крізь ніс, видих – ротом, спокійно без поштовхів, губи при цьому складені трубочкою для створення опору струменя повітря.
Слід також навчити дітей правильно узгоджувати дихання з рухами тулуба: під час випрямлення тулуба виконується вдих, а під час його згинання в будь-якому напрямку (уперед, в сторони, назад) – видих. Узгоджувати дихання з рухами слід і під час циклічних навантажень (ходьби, бігу).
Важливо також систематично тренувати механізми, які забезпечують дихання. Дихальна система дуже чутлива до вправ. Так, ритмічне дихання з паузою на вдиху або видиху зумовлює періодичну зміну утримання кисню в крові, що викликає відповідну реакцію – стрімке розширення судин мозку. Кружляння на місці або валькування, викликаючи легке запаморочення,сприяє тренуванню судин мозку, підвищенню еластичності їхніх стінок.
Дихальні вправи можна виконувати лежачи, сидячи або стоячи. Спочатку треба навчити дітей різних видів дихання. Виділяють три основні види дихання (залежно від того, який відділ легень бере участь у процесі дихання): нижнє (черевне) – заспокійливе, середнє – зміцнювальне, що підвищує тонус організму, верхнє – «радісне», поліпшує настрій. Існують також різновиди дихання для рухової діяльності (ходьба), для очищення дихальних шляхів, для інтенсивної стимуляції роботи різних систем організму тощо.
Навчити дітей дихання найкраще з вихідного положення сидячи.
Нижнє дихання.
Покласти на живіт сплетені пальці рук. Глибоко вдихнути, водночас випнувши живіт і відіпхнувши ним руки у момент опускання діафрагми. Грудна клітка лишається нерухомою. Втягуючи живіт і водночас надавлюючи на нього сплетеними пальцями рук, зробити тривалий видих, ніби «дмухаючи на гарячий чай». У такий спосіб працює нижня частина легень і піднімається діафрагма.
Середнє дихання.
Поклавши сплетені пальці на живіт, а лікті притиснути до боків. Вдихнувши, розгорнути лікті в сторони, не відриваючи долонь від живота. Плечі при цьому злегка розвертаються, а лопатки зближуються. Живіт при «середньому диханні» лишається нерухомим. Дуже важливо, щоб грудна клітка не випиналась вперед, а тільки розширювалася в сторони. Видих робити ротом – «подмухати на гарячий чай».
Верхнє дихання.
Пальці рук покласти на плечі біля ключиць, лікті опустити. Під час видиху лікті піднімаються дугами назовні вгору разом з плечима. Повітря заповнює верхівки легень, чого не відбувається при звичайному неглибокому диханні. Видих робиться так само, як і в попередніх вправах.
Гармонійно повне дихання.
На вдиху повітря поступово заповнює нижні, середні й верхні відділи легень. Живіт при цьому випинається вперед, а грудна клітка розширюється. На видиху живіт опускається, після чого звужується і опускається грудна клітка. Таким чином, гармонійно повне дихання складається з нижнього та верхнього дихання. Вдих і видих при цьому плавні, без затримок.
Ритмічне дихання (під час ходьби).
Кроки рівномірні, м’язи обличчя та рук розслаблені. Спочатку робити вдих на один крок, а видих на другий. Потім вдих на два кроки і видих на два наступні. Дихати рівномірно, спокійно.
Очищувальне дихання.
Стати прямо, ноги поставити на ширину пліч. Піднімаючи витягнуті руки назовні вгору, зробити глибокий вдих. Затримати дихання, потім розслабити м’язи й зробити енергійний видих, водночас нахиляючись уперед та опускаючи руки до долу. (Повітря, що виходить, утворює звук «ха-ха!»). потім повільно випростатися й відпочити на два-три вдихи-видихи.
Таке дихання стимулює відторгнення слизу, який накопичується у дихальних шляхах під час нежитю, бронхіту, запалення легень.
Очищувальне дихання має охоплювати весь об’єм легень, адже, як образно кажуть йоги, «піднімати треба не лише середину кімнати, а й усі її закутки».
Контрастне дихання.
Як правило, згинання тулуба супроводжується видихом, а випрямлення – вдихом. У такій самі послідовності виконується дихання і під час піднімання та опускання рук. Але можна зробити і навпаки – піднімати руки на видиху та опускати на вдиху. В такий спосіб відбувається «підкачування» грудної клітки, так зване «контрастне дихання». Воно сприяє поліпшенню настрою, заняттю втоми, сприятливо впливає на газообмін, загальний тік крові та лімфи, включаючи найдрібніші судини. Контрастне дихання дає також додаткове тренувальне навантаження на дрібні міжреберні м’язи, у тому числі на діафрагму, яку називають «другим серцем», що надзвичайно корисно для зміцнення здоров’я дитини.
Музичне дихання.
Знаття втоми та оздоровлення дошкільнят можна здійснювати і за допомогою так званого «музичного дихання», яке виникає під час оспівування певних звуків. Так, приспівування довгого звука «о-о-о-о» оздоровлює серце, печінку, шлунок, діє на вегетативні центри. Приспівування звука «а-а-а» посилює діяльність щитовидної залози, зору, слуху. Промовляння «оо-уу-мм» посилює позитивні вібрації мозку, комплексно оздоровлює всі внутрішні органи й функціональні системи. Дуже ефективною вправою є також приспівування музичних гам від «до» до «сі» сім разів поспіль.
Швидко відновити розумову та фізичну працездатність за домашніх умов допоможуть спеціальні комплекси дихальних вправ.
Починати виконувати їх краще з дихальної розминки. Під час ходьби на 2-4 кроки дитина робить видих та опускає палицю. Вправа повторюється 6-8 разів.